28/5 Klämdag

Mer än två men mindre än tre timmar från BKK ligger Hua Hin. Närheten till BKK och havet gör det till ett populärt resmål, men egentligen har det inte mer att bjuda på än just den närheten samt ett antal härliga resorter. 
Egentligen ska jag inte uttala mig om Hua Hin då vi varken nu eller förra gången rört oss särskilt mycket utanför resorten. Förutom att strosa på gatorna närmast hotellet, vilka är fulla med restauranger med nordiska, tyska och ryska flaggor, så är det bara resan hit som gett en visuell bild av Hua Hin. Min bild av Hua Hin ligger nära till hands med gatorna närmast till hotellet. Havet är inte det som lockar och har hen inte ett boende som är värt resan, så finns både foppatofflor, Chang-linnen och barer med flickor som kan vara värt resan om min bild nu stämmer. 
Det finns många svenskar som bor i dessa trakter. Många är män och många försöker att få så mycket valuta som möjligt från sin pensionen. Så länge de håller sig friska och inte saknar Sverige, kan jag tänka mig att de har det fantastiskt. Uppehället är om man vill billigt, precis som maten och ölen om den inhandlas på rätt plats. 
Visst finns det trevliga restauranger, marknader och säkert andra sevärdheter, men inget som utmärkt sig till den gräns att de hamnat på vår radar. Ändå återkommer vi...
Ett av de första ställen som vi besökte när vi hade flyttat ut var just detta. Ett av Thailands äldsta resorter. De säger själva att de är den äldsta, men någonting i mig har lärt mig att just denna typ av information kan vara värd att ifrågasätta. Oavsett vilket så är det ett ruggigt pampigt och härligt ställe med en stor dos kolonialkänsla. Alltifrån personal, boende, trädgård andas åldrad överklass. Detta i kombination med Thaisens känsla för service, gör vistelsen svårslagen. 

(null)

Med vår storlek på familj landar vi ofta i att hotellen önskar att vi bokar två rum. Så även här. Varför en egen villa med pool, nästan blir lika billigt. Om inte annat så känns det lyxigt, vilket rimmar bra med upplägget i helhet. Även om merparten av dagens vakna timmar spenderas i allmän pool, så är det ganska mysigt att ta ett morgondopp innan frukost eller ett extra dopp mellan chippa-mys och middag. Märta har insett lyckan med att få bada naken, sånär som på ett par puffar. Hon är fullkomligt orädd med puffarna, men snabbt reserverad utan dem, så snart hon insett att flytkraften är borta. Två stora blåa ögon skönjs under vattnet då hon slänger sig ut i det 50 cm djupa vattnet. 

(null)


Något annat som introducerats under vistelsen här är Frostis. Gläntade på dörren, för mina barn, till en ny värld. Coco Crunch i all ära, men Kelloggs Frostis!

Melker har även hittat en ny favorit, passionsfrukt. Allra helst om han själv får blanda en Savalot Soda - passionsfrukt, sockerlag och sodavatten. Häromkvällen blev det barhäng, på Melkers inrådan och drycken var självklar. "Får jag ta hur mycket sockerlag jag vill?". "Visst blev den bra pappa?!". "Smaka!".

(null)

Bara älskar att få komma ifrån vardagen och hänga med familjen. Det som irriterar och stressar i det vardagliga tar annat uttryck när jag har tid och mer energi. De är så fantastiskt kloka och härliga. Fortfarande lite bångstyriga och ibland oförskämda, men mest bara härliga. 
Melker har varit inne i en period där vi upplevt honom som självisk. Han visar liten uppmärksamhet på sin omgivning och utgår i mycket från sig själv. Ingen vacker egenskap, men något som jag tror är tydligt kopplat till en ålder. Jag upplever att det blir bättre när vi pratar om det och inte minst under dagar som dessa, då vi har mycket tid för varandra. 

Jag frågade Ingrid under middagen, vilken blomma hon skulle vilja vara om hon skulle vara en blomma. "Pion, mammas favorit". Hon är redan en av mammas favoriter, men kanske stärkte sin position ytterligare med detta. Även om hon är smart den tjejen, så tror jag detta bara var hjärtligt.

Kommentarer
Postat av: Eva

Härligt älsklingar❤️❤️❤️❤️❤️
Nu kommer ni snart👍💕

2018-05-30 @ 21:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0