9/2 In i dimman



Det finns mornar då solen får kämpa sig upp. Den första decimetern vid horisonten hålls gisslan av smog. En blodröd sol kämpar sig sedan igenom nästa decimeter innan det klarnar och solen skiner från en klar himmel. 

Igår kom mail från skolan med information om att all utomhusaktivitet flyttas in och att de rekommenderar den som ska spendera tid utomhus att böra mask. Det positiva är att skolan håller koll och tar action, men i övrigt rent förjävligt att man inte kan befinna sig ute på grund av att det ör hälsofarligt. Jag har aldrig känt av någon dålig luft, till skillnad från när jag har varit i Kina eller Iran, men smogen är svår att blinda för och något man absolut inte ska göra. Det är ju helt sjukt vad vi håller på med; gasar ihjäl oss själva. Många miljöproblem blir påtagliga här i Thailand, då de har ett annat förhållande till renhållning och morgondagen. Det är lätt att peka finger och visa på allt som är fel, men svårt att förstå att de inte själva ser problematiken. 

Den här tiden på året ska vara värst. När vinter så smått går över till sommar. Rök från matlagning, uppvärmning och svedjebruk förstärker den redan höga nivån av avgaser från trafiken. Generellt är bilparken relativt ny, men nyttjar motorer med lägre emissionssteg än vad vi ser i Europa. Skrået jag representerar står för en stor del. Inte minst tack vare att stora delar av flottan är på tok för gammal. Lägg till detta sedan tuk tuks och mopeder i massor. 

Mätningar visar att det inte är värre inne i BKK än utanför, vilket stillar det dåliga samvetet över att inte bara ha släpat med familjen till Thailand utan även satt dem mitt inne i stan. Oavsett vad så ligger nivåerna 2.4 gånger över det som WHO klassar som ohälsosamma. Stockholm ligger för dagen 40% under samma nivå. 

Det är givetvis skit att det ska behöva vara såhär. Vill inte behöva anpassa mig till sådana här förhållanden, men inser att jag måste. Sedan får man vara realistisk över vad man kan göra och hur stor fara det innebär att vara här under några år, men det sätter frågan högt på agendan, även om jag skulle önska mer action från myndigheterna. 

Vi kan alla bidra på ett eller annat sätt. Inte minst genom att se över vårt eget hus, men kanske främst fortsätta diskutera ämnet och kravställa mot vår omgivning. 

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0