17/9 Till havs

Har lämnat Bangkok för ett par dagar vid havet. Barnens skola håller stängt på måndag, vilket gav även mig en vettig anledning att låta arbetsveckan börja först på tisdag. Något som kändes helt rätt när beslutet fattades. Lite stressigare när jag gick i fredags, då det snabbt har börjat bli mycket. För att sedan åter kännas helt rätt när jag nu ligger i en solstol bredvid poolen. Frågan är hur det känns när jag åter stämplar in på måndag kväll, men skit i det nu. 

Hua Hin ligger knappt tre timmar sydväst från Bangkok. Vi hade spanat på ett ställe redan då vi var på pre-visit, men hamnade den gången på Koh Samet. Ett grymt härligt ställe kolonialstil. Helt i vår smak. 
Att ta in på hotell med fem i familjen är inte alltid helt enkelt. Taktiken brukar vara att först ta kontakt med hotellet och säga att vi är fyra för att senare förklara att vi även har en liten rackare, vilken gärna sover emellan oss eller i resesäng. Många gånger blir vi erbjudna två rum, vilket vi tycker är lite tråkigt och ofta blir lite onödigt dyrt.
I detta fallet blev det lite dyrare men en fantastisk liten villa med egen pool, om man skulle tröttna på någon av de övriga fyra som hotellet erbjuder eller önskar ta ett dopp när man kommer hem ifrån middagen. 
Just detta gjorde två vitrumpor igår. Ingrid somnade redan på restaurangen. Märta innan middagen och även Melker var nära att banga, men hängde på pappa efter lite övertalning. Ett av de bästa doppen såhär långt. Bara jag och en glad Melker som knappt kam sluta skratta när hans huvud försvinner ner under vattnet. Han som nyss blivit övertalad till ett dopp vill nu knappt gå upp. Inte heller jag vill att kvällen ska vara slut, men efter att Emma sagt åt oss två gånger och det har gått ytterligare tio minuter inser även jag att det är en dag imorgon och att poolen säkert finns kvar även då. 
 

Det går att bo ruggigt billigt i Thailand och utbudet av hotell är enormt, men det går också att bo ruggigt bra till en förhållandevis låg extra kostnad. Ska man bara vara borta ett par nätter blir extrakostnaden just liten, men mervärdet stort. I detta fallet bor vi på en ganska stor resort. Det är lågsäsong så skralt med människor vid poolen och i princip folktomt på stranden. I varje fall på den del av stranden som tillhör hotellet. 
Stranden i Hua Hin vinner annars inga priser. Kanske främst för att konkurrensen är stor, men trots längd och fin sand är det ganska långgrunt och då det regnar mycket är det inte sådär kristallklart vatten. 
Vädermässigt är det nära på optimalt för en småbarnsfamilj. Regnet kan vara lite lynnigt och skrämde bort oss från poolen två gånger igår. Idag regnade det på morgonen varefter molnen har givit skydd och skugga för oinsmorda kroppar. Temperaturmässigt är det helt perfekt. Igår kunde vi sitta ute och äta och det kändes riktigt behagligt. Ända fram till att Emma glömde varna mig för chilin, vilken hon petat undan i sin papayasallad, och som jag sedan glatt åt upp. Temperaturen blev efter detta sekundär då min kropp började svettas ohämmat. Samma, om än något lindrigare, funktion hade midjeväskan Ingrid, vilken hängde omslingrad på mig på vägen hem. Möjligt att även detta gjorde det efterföljande doppet till ett av de bästa. 
 
Rättelse: molnen hjälpte inte ett skit. Vi har bränt oss allihopa.
 

Kommentarer
Postat av: Morfar Björn

Det är så härligt att läsa om era äventyr i fjärran land. Beskrivningarna gör att det känns nästan som man är med er och gör att avståndet krymper.
Pusso kram
Moffi

2017-09-18 @ 10:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0