29/7 En blandning av sött och salt

Melker har inte brukat sjunga så mycket, men gör det nu mer och mer. Texterna är både svenska och engelska och inte helt ovanligt att det är en egenkomponerad text. Jag älskar att höra hans stämma, då den gör mig glad och lycklig. Har svårt att tro att någon som sjunger som han inte själv är glad eller lycklig. 


När vi var i Phuket blev det ingen bok på kvällarna. Alla sov i samma rum så när väl Märta somnat hölls lampan släkt. Istället bad Melker mig att sjunga för dem på kvällarna. Något som jag alltid har gjort och gillar att göra. Mest gamla klassiker, däribland Lasse Dahlkvist, Mauro och Taube. 
Barnen brukar inte själva sjunga med, men ibland händer det att de tar ton när vi sjunger Dans på Brännö brygga, Gud som haver eller Vad det är bra att jag har dig. Det har dock hänt ett par kvällar den senaste tiden att Melker sjunger med. Ingrid brukar slockna efter ett par rader, så hennes medverkan påminner mest om en bakgrundskör som förstärker introt. Häromkvällen var just en sådan kväll. Jag tappade åldrande grönska i Stockholm i mitt hjärta, vilket Melker snappade upp. Jag har sjungit den många gånger, men utan att veta att Melker kunde texten. Nu tog vi den från början och han satte varje ord. Ganska mysigt att få ligga där och höra honom sjunga Stockholm i mitt hjärta, ackompanjerad av Ingrids snusande. 

Nu tillbaka i Bangkok efter några fantastiska dagar på Phuket. Återigen scorade hotellet högt hos barnen. Denna gång mycket på grund av chokladtimmen, vilken innebar att man fick äta så mycket chokladefterätt man ville mellan 15.30-16.30. Dock fanns det två seniora familjemedlemmar som satte en övre limit. Att vi hade en egen liten pool och att de fick spendera ett par timmar på kids club hade nog också en viss påverkan på helhetsbedömningen. 

Kring middagsbordet ikväll infördes ett poängsystem för att kunna bedöma och ranka de ställen vi har besökt. Chokladtimme  fick ingen egen kategori, men väl pool, rum, frukost, läge, strand och service. Möjligt att vi måste utöka med ett par kategorier till samt gå från en fem gradig skala till en med tio. Melker var nämligen inte helt nöjd med resultatet. Jag kan till viss del förstå honom, då poolen och stranden är så pass central och han är nöjd om han får en säng, någon som säger hej som service samt pannkakor/våfflor med hallonsylt, chokladsås och strössel. Servad är han ändå 24/7 av de där seniora familjemedlemmarna. 

Oklar om vi kommer tillbaka till Phuket oavsett rankingen, men vi har haft några bättre dagar som familj och det är allt som räknas. 


Kommentarer
Postat av: Mormor Eva

Hej på er älsklingar! Härligt ni verkar ha haft det i Phuket. Längtar så efter att få höra sångfåglarna.... sjungande bl.a Stockholm i mitt❤️!Nu är det mindre än 2 månader tills vi ses! Pussar o kramar i massor från mommo💕

2017-10-30 @ 18:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0