8/8 Körbar

Dagen skulle komma att gå i byråkratins tecken. Arbetstillstånd och Thailändskt körkort stod på menyn. En sovmorgon om 20 minuter togs tacksamt emot även om den  fördärvades av en nattkrånglande Märta som bars över under tidig morgon. En dusch senare hittar jag hela familjen liggandes i vår säng och sugna på frukost. Ska bli intressant att se hur länge de förblir morgonpigga och saknaden efter sovmorgon byts mot irritation över att de sover bort hela dagen. 

En sjunde variant av yoghurt provades, men Ingrid fortfarande inte övertygad. En stabil frukost på 1-2 toast, lite frukt och ett halvt glas vatten är rådande standard frukost. Tveksamt on det kommer vara tillräckligt när skolan väl drar igång och man inte kan ta en frukt eller ett digestivekex en timme senare. 

Weng sätter först kurs mot Department of Labor. Ligger i samma riktning som jobbet och vi är där tio minuter innan de öppnar. På plats finns även Khun Bank från KPMG som hjälper mig igenom processen. Otroligt smidigt och väl förberett och vi är klara på tio minuter. Miljön påminner mer om en väl upplyst karaoke bar än en arbetsförmedling. Men upplägget tycks funka, så varför inte. 

Därifrån styr vi raskt vidare för att fixa ett thailändskt körkort. Alla dokument och läkarundersökning är gjort sedan tidigare, så man kan tycka att processen även här ska gå smidigt. Innan vi kan ställa oss i kö måste vi dock göra en kopia på mitt sprillans nya Work permit, vilken ska adderas till övriga kopior på körkort, pass, läkarintyg, visa. Detta gör man i en liten kiosk ute på parkeringen som lätt går att ta miste för korvkiosk, tidningsstånd, skjul.

Väl i kö visar det sig att damen som kontrollerar mina papper inte är nöjd med att mitt internationella körkort är kopierat med den thailändska informationssida uppslagen istället för den engelska. Det blir ett nytt besök ut till skjulet med kopieringsmaskinen och en ny plats i kön. Från den ena disken till den andra. Sedan väntan innan jag får genomföra ett par tester, vilka en väldresserad labrador hade kunnat göra bättre än mig och mina 50 thailändska bröder och systrar som står redo i samma omgång för att genomföra testen. Ny nummerlapp, ny disk en trappa upp för betalning och fotografering. Tack och lov för att det rullar en komediserie på Thai i väntrummet, vilken förvisso inte verkar underhålla någon. Ljudbilden är Snurre Sprätt medan bilden visar en enklare variant av Cosby. Reklamen som bryter in var tionde minut blir den stora behållningen i väntan på att räkneverket ska gå från nummer 100 till 170. Den initiala planen var att åka och lösa ett lokalt bankkonto i väntan, vilket ett par kollegor lyckats göra tidigare, då de fått vänta i nästan tre timmar. Väntetiden är dock omöjlig att förutspå och Weng, min chaufför, som guidar mig genom processen är fast övertygad om att vi bör vänta. 
Ny reklampaus och sex nummer har passerat...

Hemma väntas besök av en annan svensk Scania familj vilken också börjar skolan först om en vecka. Tre flickor i motsvarande ålder och en mamma som lider samma bekymmer med att hålla ordning och underhålla tre barn på samma gång. Märta som kändes hängig igår är piggare idag, men har sovit lite dåligt. En bättre lunchvila och hon är åter på banan, vilket också kan göra att vi kan pröva att lämna henne till Nee. 

Tillbaka till väntrummet. Ljusstyrkan på kameran är satt till hög för att ge tydlig kontrast när den fotar de med en mer naturlig bränna. En ännu inte så solbrun Clason får mer av ett spöklikt utseende. Med kortet i handen, en given selfie så blir sista anhalt lunch samt öppnande av bankkonto. Detta låste vara en av de mest byråkratiska processerna som vi har hemma, men tro mig man kan göra den värre. Otroligt vänlig personal, men en tidsödande process som nog krävde att jag signerade minst trettio dokument. En liten blå bok, ett konto med 500THB och två bankkort kopplade till ett och samma konto vad vi fick med oss efter en dryg timme. En lön ska plötsligt räcka till två. Med få fasta kostnader ska det dock inte vara några problem. Man kan leva gott på en liten inkomst i Thailand och fantastiskt om man väljer att spä på dem lite. 

Det blev en kort dag på kontoret idag, bestående av ett gruppmöte. Givetvis bjöd jag på fikabröd, vilket är brukligt när man har tagit körkort. Dagens inlägg har skrivits medan jag väntat samt avslutas nu i bilen hem. Hemma väntar taco-tisdag eller vad som är resterna av den. Efterrätten sitter jag på, då det av en händelse blev fyra donuts kvar efter att sekreteraren fått den femte. 

Låt oss hoppas på att även denna kväll avslutas med lek och ett dopp i poolen. Dock ser det ut som att trafiken kan ha andra planer för mig idag. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0