Storebror Melker

 
Älskade Ingrid. Det är något jag vill att du ska veta. Något som är väldigt uppenbart nu, men kanske varken är tydligt eller gäller till samma grad vid den tidpunkt som du själv kan reflektera över det. Din storebror älskar dig. Han må vara snäll och omtänksam av naturen, men mot dig visar han en alldeles särskild sida. Så snart han vakant frågar han efter dig. Tar hand om dig hela dagen och säkerställer att du alltid är med. Och när kvällen kommer ber han snällt om att få hjälpa till och lägga dig.

 

Det är klart att storebror ibland kan bli lite trumpen på lillasyster som vill leka med brors grävmaskin eller vara ett av grodynglen i hinken. Och visst händer det att Melker blir avundsjuk när lillasyster tar uppmärksamheten, men bara till den grad att han själv vill vara med och brottas, gosa, fotas eller gungas.

 

 

 

Omtänksamheten kommer sannolikt övergå till en mer beskyddande roll ju äldre du blir. Bra tycker jag, men du kommer säkerligen tycka att det blir lite jobbigt.  I slutet på augusti börjar du dagis och redan då lovar jag att storebror kommer att finnas vid din sida, beskyddande, stolt och kärleksfull.

 

 

Melkers kärlek och omtanke smittar så låt oss hoppas att du får en rejäl influensa, utöver den snuva du redan visar. Och visst är det tydligt att även du håller av din storebror. Det syns i dina ögon, ditt leende, ditt kroppsspråk och hörs i ditt skratt. Och konstigt vore det väl annars med tanke på vad just har beskrivit och er syskonkärlek är knappast unik utan snarare något genetiskt som finne mellan alla syskon. Men likväl vill jag bara att du ska veta, att jag tydligt ser hur mycket din bror älskar dig. Och låt oss hoppas att den består, så att du själv kan dra dig tillminnas eller måla dig en bild av hur omtänksam din bror var, då du vaggade kring i blöja.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0