Tingeling

Det var en nöjd men trött mormor som löstes av när vi kom hem efter ett trettiotal timmar ute i skärgården. Den klara, blå himmeln som följt oss hade om vi var ett tre månader fram i tiden fyllt Sandhamns gästhamn med annat än is. Skönt att få komma ifrån stan för en stund och spendera tid på tu man hand med min fru. Detta var den första natten vi var utan Melker och med den uppbackning vi har blir det definitivt fler.

Kvart i sex var definitivt tidigare än vi klev upp när vi låg på gränsen till Ålandshav och ett uppvaknande som snabbt tog oss tillbaka till vardagen även om det var Söndag. Både jag och Emma gillar tidiga mornar, så länge vi kommit i säng i tid föregående kväll, varför vi snarare uppskattar att få njuta av dagen framför att slösa tid i halmen. Innan klockan slagit åtta var frukosten avklarad och delar av oss var duschade och klara för att ta sig an nya äventyr. Planerna för dagen var skrala men ett besök på Mini Rodinis utförsäljning på Söder fick vara dagens riktlinje och vad som hände däremellan fick ligga öppet. Detta resulterade i en lång promenad med ett par stopp för lunch och senare fika. Utförsäljningen var förmodligen bättre i går, men stökigare då expediten berättade om hundratals meter av kö. Det blev ingen ny pyjamas, men väl ett par byxor, hängslen och en pälsmössa. PJ och galonkläder fick istället inhandlas inne i stadens kärna.



Efter kvällens efterlängtade bad var det dags för klippning. Vi våndades svårt förra gången detta skulle ske och resultatet blev inte helt optimalt. Våndan uteblev, men resultatet blev snarlikt. Julia Roberts tolkning av Tingelings frisyr i Hook beskriver nog bäst hur vår lilla flamma ser ut i håret. Att det kortare håret får en annan volym i kombination med att underhåret inte växer lika snabbt som det övre är den förmodade orsaken. Tur är väl då att ingen av Melkers polare kan prata och att det dessutom fortfarande är brukligt med mössa och med detta ska väl gloporden förhoppningsvis utebli.

 

Det är en häftig känsla att få uppleva samma sak som sina föräldrar en gång gjort med en själv. Jag har aldrig tidigare sett mig själv i samma roll som mina föräldrar eller ålder. Nu kan jag relatera bilder som jag sett där min far bär på mig eller håller mig i handen när jag tar några stapplande steg. I rakt neråtgående led är det nu jag som går där med krökt rygg eller det finaste jag har mot min axel. Att jag nu är i en ålder som mina föräldrar en gång varit är högst logiskt, men inte en tanke som jag så starkt kunnat reflektera till tidigare. Vid en ålder som även jag fanns med och började min resa mot där jag är idag. Två ytterligare saker slår mig av denna reflektion; jag börjar bli gammal, livet är underbart.

Noterat/Reflekterat

- Ingen öppen förskola idag, vilket sätter prov på min fantasi.

 

- Farmor ringer vid kvart i tio. Emma har precis släkt sin sänglampa för att sova och jag tänker bara läsa sidan ner. En tidig morgon resulterar i en tidig kväll.  

 

- Lägenheten mittemot vår är till salu. Rackarns att morföräldrarna redan har hunnit skriva kontrakt på annan boning.


Kommentarer
Postat av: Mommi

Tack för förtroendet att få ta hand om er lilla prins!! Hoppas att ni hade det härligt i Sandhamn.Vi hade det jätte mysigt!! Kram. Mommi

2011-03-14 @ 20:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0