Läppdarr

Melker kom av sig lite igår och hittade först tillbaka till sitt rätta jag när mamma kommit hem. Anledningen var att han blivit skrämd på öppna förskolan. I det lilla, med skärmväggar avgränsade lekköket fann Melker en stol att ställa sig på. Jag som var på den andra sidan av rummet korsade detta med fyra älgkliv, varpå mannen med tydligt afrikanskt ursprung reagerar och kikar in i en av öppningarna till köket och grabbar tag i Melkers arm. Kombinationen av min framfart och den okända mannens plötsliga reaktion fick Melker att gapa stort innan krokodiltårarna rann ner för hans kind. Efter att han lugnat sig och fortsatt leka i ett annat rum finner jag honom ståendes stilla i ett hörn med darrande läpp och med afrikanen mellan sig och dörren. Samma scenario utspelar sig tre gånger och det är inte utan att jag hinner bli lite obekväm i hur pappan kan uppfatta min sons reaktioner. Jag har varit med om något liknande vid två andra tillfällen. När Melker blev skrämd av en container i Göteborg och Rikard fick skulden och på kalas hemma hos min syster då min skånska svåger föreföll otäck. Två extremer gällande dialekt, vilket kan ha haft påverkan.



Göteborgaren tillika gudfar gjorde oss ädelt besök på morgonen innan vi hunnit rasslat iväg och delade glatt en kopp med oss. Melker var aningens reserverad till att börja med, men kom igång efter ett tag innan han kom till insikt att han var trött och somnade vid fikabordet.

 

Som sista barn lämnade vi Engelbrekts förskola. Vi hade missat toppen, av antal barn, som brukar vara kring sångstunden och förutom incidenten i köket var det ännu ett lyckat besök. Melker vill så klart knalla själv på trottoaren och fick så även göra, men när källarfönster, biljettautomater, diverse skräp och portuppgångar påkallat så mycket av han uppmärksamhet att de dryga 100 metrarna tagit 35 minuter att avverka fick han en fribiljett till vagnen.

 

Herr Edlund som klivit hem på pappaledighet skickade ett sms som skvallrade att de var i stan, varpå han replikerades med en invit. Melker var inte helt bekväm till att börja med att ett barn i hans egen ålder intog hans domäner. Vid ett par tillfällen stod han uppklämd i ett hörn med darrande underläpp och väntade på pappas tröstande famn. Det som skett tidigare på dagen hade tydligt satt spår. Lite tid och mammas hemkomst fick honom sedan att komma tillbaka till sitt rätta jag. Precis som Märtha fått smaka på Melkers kramar på förskolan var det nu Alice tur. Kramarna eller sökandet efter Alice närhet övergick efter ett tag till ett rytmiskt juckande som fick hans mor smått generad. Även Alice kanske inte uppskattade tilltaget som fick be om fars hjälp för att komma loss Melker livtag. Det blir med säkerhet fler tillfällen för Melker att ta n sväng om med Alice då det blir minst två månader av parallell pappaledighet.



Sista mannen ut att besöka oss för dagen var ingen mindre än pojken Cedhamre. Han bondade direkt med Melker, som precis som en själv lånade klasskamraternas kryckor när man var liten, nu fick låna en krycka vilken släpades runt i lägenheten. Inte heller gipset med tillhörande sula var helt ointressant och fick med upprepade tillfällen påhälsning av en liten pojke med rött hår. Det var en tid sedan grabbarna träffades och det var trevligt att åter få spörsa och diskutera med Värmlandsättlingen.

 

Efter lunch idag kommer mormor för vaktavlösning och senare ansluter även morfar. Jag gissar att Melker kommer få att avsluta natten eller inta morgonen mittemellan dessa två i mor och fars säng, vare sig det är han själv, som genomskrik kallar på detta, eller morföräldrarna som vill ha lite barnbarnsgos.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0