Fogelberg

Kyliga vindar bet i våra kinder när vi rullade ut på gatan. Vi tog skydd bakom Handels vid den parklek som Observatorielunden bjuder. Den var full med barn. Alla äldre, men Melker räds för den sakens skull inte att gå fram och sno åt sig en pulka eller sätta sig på samma madrass som två andra pojkar gjort sig redo att slänga sig ut för en isbana. När klockan passerat dagisens lunchtid formligen kryllar lekparken av barn. Melker som vägrat den tidigare lunchen får nu istället en banan på en av parkbänkarna, medan han skådar det livliga skådespelet framför honom.

 

När vi känner oss klara knallar grabbarna iväg på egna ben. Efter en stund, 60 meter sträcks två små armar i min riktning och under armarna viker sig två små ben. Jag försöker att placera det lilla livet i vagnen, men tydligen är det bara pappas famn och höga höjd som är accepterbar. Att Melker varit mer klängig den senaste tiden och ökande vikt på både far och son har satt spår i ryggen. Någon form av låsning i svanken gör sig ofta påmind när det dansas, vaggas eller kånkas. Vi passerar en av farfars favorit restauranger, Ethio Star, som har Etiopiskt på menyn. I fönstret finns allehanda souvenirer hämtade från Afrikas horn. På ett par av dem är kvinnor som bär sina barn på ryggen avbildade. Jag kan inte ge mig till minnas att vi såg några barnvagnar när vi var där för några år sedan. Jag skänker kvinnorna och deras ryggar en tanke i ytterligare några meter innan Melker placeras i vagnen och får en napp i munnen för att upphöra med sitt gnällande. Vi slår en lov om NK där vi lyckas byta en stump av ett skosnöre till ett par nya snören. I min hast när vi lämnade hemmet var detta samt kvittot på skorna allt jag fick med mig, men det var expediten på Paul Smith som ursäktade sig över den dåliga kvalitén och inte jag för mitt ringa bidrag i att styrka min historia.



Just nu sover lille Melker, varför jag ostört kan plita ner ett par rader. När han väl vaknar väntar ett kort besök på öppna förskolan innan vi ska på visning av den förskola vi har blivit tilldelade. Trots att vi inte fått någon av våra fem önskade och att vi fått en plats en och en halv månad tidigare en önskat, får vi vara tacksamma att vi fått en och att den ligger i kvarteret. Att vi åker på att betala någon extra månad utan att nyttja verksamheten är väl inga konstigheter. Det är ju kommunalt.

 

Noterat/Reflekterat

- Täppas på Ring P1 styr programmet med en järnhand. På ett mycket bra sätt snäser han av folk som ringer in och argumenterar utan grund eller personer som han inte dela åsikt med. Han tar Romerna i försvar gällande de omdiskuterade utvisningarna och inte minst en Rumänsk kvinnlig tiggare i Gamla Stan. Han menar på att hon är otroligt trevlig och inte på något sätt aggressiv, även om hon kanske inte vet vad tandtråd är.


Kommentarer
Postat av: Moffi

Hej Grabbar !



Det är väldigt spännande att föja era äventyr om dagarna. Ser fram emot ett eget äventyr med den yngre herr Clason till kvällen.



Moffi

2011-03-11 @ 07:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0