Vårsol

Melker är en bokmal i den bemärkelsen att han är ett skadedjur. En liten mal som tuggar i sig böckerna. Om han inte själv river ut en bok ur bokhyllan pekar han ut vilken bok han vill gnaga på. Intresset för att sitta och lyssna är nästintill obefintligt och läs stunden går snabbt över till att Melker vill bita på ryggen. Vid två tillfällen kan det funka att läsa åtminstone en halv bok. Melker är tillräckligt trött för att sitta still i ens knä eller är belägen i sin spjälsäng.

Jag ser fram emot när intresset blir större, då jag uppskattar de gånger han vill höra en saga, oavsett om jag kommer att ha en bok till hjälp eller får hitta på äventyren själv.

Det var en trött Melker som knoppade in strax efter mellanmålet på förmiddagen. Dock var det precis som Hedlund, dåligt timat, då vi skulle möta upp lunchsällskapet Arvid en timme senare. En sovandes Melker klädes på full mundering och bars sovandes ner till vagnen. Arvid hade det goda omdömet att komma lite sent, vilket gav mig och Melker ett par extra minuter i den underbara vårsolen, som värmde gott där vi stod framför Kungshallarna.

Låt oss dock hoppas att kylan håller i sig ett tag till, så att det i varje fall hinner bli en tur på långfärdsskridskorna innan isen ger med sig. Hemfärden gick om Kungsholmen och innan vi nådde avsedd adress gjorde vi ett kort stopp på gummiberget i Vasaparken för att gunga.



Kvällen avslutas för Melker med ett bad. När kläderna och blöjan åkt av inne i Melkers rum rusar en liten nakenfis mot badrummet. Möjligen stannar han för att kissa på vägen annars kliver han själv ner, med en hjälpande hand ner i baljan. Badet avslutas numera med ett skrik, då Melker aldrig vill lämna leken i det ljumma vattnet. Ilskan dämpas snabbt när han får bita lite i bottenventilen samt när morgonrocken eller pyjamasen åker på. Melker spatserar sedan runt ett tag innan det blir dags för nattning.



Ingefäran som las in i förra veckan stod idag på bordet för att serveras till sushi. Det var svårt att uppnå samma tunna skivor som det är i den man köper, varför syltningen blev en annan, men jag gillar smaken som var lite råare, så detta får bli fler gånger.

För mig avslutas kvällen med en semla.

Noterat/Reflekterat
- Scania skickar ut den annars digitala platsbilagan i pappersform till mig. Borde jag fatta vinken?

- Varför förvånas man inta av ypperligt bra service i en järnaffär, men i en klädbutik?

- Om ingefäran som man lägger in själv inte blir som den man köper, blir den ungefära då?


Kommentarer
Postat av: Mommi

Hej Melker!! Vad fin du är i din nya mössa:). Stor kram från mormor

2011-02-01 @ 09:10:16
Postat av: Bernice Gayer

Hej.Jag talade med Eva nyss och hon gav blog-adressen som jag nu har njutit av.Vilken härlig kille ni har och ett vackert hem av bilderna att döma.

Hälsa Emma och ta vara på tiden med Melker nu när du är hemma.

Kramar från Berco i Helsingfors.

2011-02-04 @ 20:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0