Karl

Att vi gick miste om en farmor för någon vecka sedan grämer mig lite fortfarande. Vi skulle ha varit mer på hugget och inte låta någon annan ta henne framför ögonen på oss. Den var förvisso lite sliten, men för en slant skulle hon kunna bli i nyskick. Att köpa en sprillans farmor från butiken på Strandvägen tar emot, varför en bättre begagnad Carl Malmsten fåtölj med egen touch skulle passa hushållet Clason bättre.

Det var en trött Melker som drog sig tillbaka tidigt igår. En inte riktigt lika trött Melker vaknade sedan runt tre och ville då inte sova i egen säng längre. Att ha honom i vår säng är helt okey, så länge han sover djupt. Annars ligger han och petar med sina fingrar i min mun och näsa, drar mig i håret under armarna eller kör in handen under min kropp så att jag känner hans naglar. Förmodligen gör han bara detta i korta intervall, men när man ligger där i någon form av halv dvala känns det som en konstant tortyr. När klockan slagit sju står jag inte ut längre och tar med mig Melker ut för att lägga oss i soffan. Melker är dock för pigg och delar inte pappas önskan om att vila lite på soffan. Istället kör han runt med fotpallen, klappar på de två soffborden vilka ger olika ljud tackvare sin storlek eller kommer och klappar på mig när jag ligger där i soffan. Får han inte min uppmärksamhet börjar han att vicka på tvn, vilket han inte får, för att vänta på min reaktion. Ett omöjligt spel, reser jag mig upp och hämtar honom skiner han upp med ett leende och rusar iväg. Ignorerar jag honom väcker han grannen, då tvn slår i väggen, alternativt har jag en tv på golvet med ett barn under sig. Vi spelar spelet ett tag innan också Melker tröttnar och sjunker ner i sitt hörn.



När Emma lite senare kliver upp ber hon mig sitta kvar i soffan och titta på nyheterna medan hon fixar frukosten. Elände i världen och elände på Hovet dämpar humöret, vilket snabbt tar en tvärvändning när Emma säger varsågod och jag finner ett färdig dukat frukostbord samt en prenumerering av Filter och en skål med choklad på min plats. Jag vet inte hur Silvia firar kungen, men jag tror inte hon överträffar detta.

Emma ska jobba imorgon och har därför varit ledig idag. Clason har gjort stan, med fokus på nya bågar till Emma, lapa/lampor till köket, väggklocka samt ett par vändor på plan ett och tre på NK. Lunch intogs högst upp och om det var lingondrickan eller de facto att det intogs från glas om var grejen vet ingen, men Melker tyckte momentet med att provsmaka lingondricka var en av dagens höjdpunkter.



Svenskt Tenn spelade oss ett spratt, genom att ha flyttat till Nybrogatan och Astoria. Fräck lokal och snyggt presenterat, men lika omöjlig lokal som tidigare ifall du vid besöket har endera av barnvagn, rullator, rullstol eller alla tre.

Jag har en målbild att åtminstone göra klart Melkers rum under min pappaledighet. Egentligen innehåller min målbild mycket mer, men listerna i Melkers rum är ett minimum som jag ändå kan känna mig nöjd med. När vi kommer åter från stan började jag därför kannibalisera av listerna inifrån en av våra garderober i sovrummet. Det har nämligen visat sig att de golvsocklar som vi har inte längre finns som metervara. Melkers rum som är ett gammalt kök saknar ett par korta stumpar där det har stått ett kylskåp, vilka nu täpps igen med listerna från Emmas garderob. Ingreppet i garderoben bekräftade, det vi hoppats på, att det ligger furu tiljor under befintligt golv, då detta rök för att jag skulle kunna komma åt listorna. I min målbild skulle - att bryta upp golvet i sovrummet för att få fram dessa tiljor, kunna ingå men jag säger inte att det gör det.

Noterat/Reflekterat
- Spelar hjärnan en ett spratt när det dyraste alltid är det snyggaste? Denna fråga eller reflektion gäller inom en rimlig gräns då det dyraste, dyraste alltid är överdådig och förmodligen riktar sig till den ryska marknaden.

- Den som inte gillar svamp hade inte blivit mätt idag, då såväl lunch som middag innehöll just svamp.

- Melkers falsett skrik som betyder något i stil med, jag vill ha, hitåt, mera, jag älskar dig, kram, jag vill inte ha, däråt, du är dum dövas bäst med russin, men russinen kan också skapa en ond spiral, då skriket också kan betyda russin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0