Två stjärnor

Trots att jag varit hemma i drygt fem veckor, varav vi under fyra flitigt besökt öppna förskolan har jag ännu inte helt kommit in i rutinerna. När vi på tisdagen begav oss till Östermalmsgatan 20A landade Disneyflingor på Melkers ögonfransar och först trodde jag att det var snön och kylan som höll folk hemma, men efter att ha konsulterat min fru över telefon inser jag att det är jag som är två timmar tidig. En promenad och ett stopp på ett kaffe medan vi väntar. En kvarglömd Expressen från föregående dag förtäljer synnerligen oviktiga historier för mig medan Johm Blund nu tyngt ner Melkers ögonfransar. Väl insläppta i herrens boning blir det sång, lunch och lek.

 

Föräldrarna Clason ska för kvällen fira Alla hjärtansdag en dag sent med middag hos Mathias Dahlgren. morfor och morfar är därför inkallade för att passa den lille herrn medan vi förnöjer oss. Grabbarna skyndar sig därför hem från förskolan för att hinna baka bröd och göra soppa till kvällens hjältar.

 

Innan jag och Emma beger oss mot Grand hinner vi lätta på den dåligt lagda ekparketten i sovrummet. Melker är i någon slags eufori och ingen lyckas hålla honom ifrån de travar med golv som skapas. Stänger man dörren formligen sprutar tårarna i kombination med ett högljut tjut. Han vill vara med där det händer och allra helst om det är verktyg inblandade.

 

Kvällens middag ska visa sig överträffa alla förväntningar. Jag har aldrig haft en liknande matupplevelse, men jag har heller aldrig tidigare besökt en restaurang som har två stjärnor i Gidden. Maten är otrolig, så mycket smak och spännande kombinationer. Servicen är exceptionell, välkomnande, upplyftande och professionell. Trots platsen och sammanhanget känns det aldrig snorkig, tvärt om. Kanske gör Mathias de övriga det orättvist, men detta besök kommer för lång tid ligga i topp på min mätsticka över restaurangbesök. Från menyn vald köket fem rätter, men med alla aptitretare och predesserter landade vi nog på det tredubbla. Det är svårt eller för att inte säga omöjligt att välja en favorit, men den surdegs friterade och enbärsrökta koljan var fantastisk precis som lantägget tillagat till 63 grader och serverat med oblyga mängder tryffel. Jag kan tjata på om detta besök i all evighet, då det vattnas i munnen medan jag skriver, men jag lämnar det här och uppmanar er att boka ett bord för en obeskrivlig matupplevelse.

 

Mormor låg på soffan när vi kom hem och Melker tryggt bakom spjälor. Såväl Melker som barnvakter hade skött sig exemplariskt och när mormor lämnar dagen efter är det med orden och förhoppningen om att det ska bli snart igen. Min plånbok lämnar inte utrymme för samma restaurang inom kort, men ett barnlöst restaurangbesök eller bio ska vi nog kunna få till.

 
Den egna sonen klär klart bättre i Djurgårdens färger än kusinen Agnes vid ett långt tidiare försök. Hennes far tycker precis som kusin Agnes numera gör att Gävle förser Svea rike med den gladaste och bästa hockeyn. Grabbarna Clason bär på helt andra åsikter.

Nyfikenheten var stor gällande vad linoleummattan, som nu prydde vårt sovrumsgolv hade att dölja. Efter den bästa natten på länge dukades därför kofot och mattkniv fram, medan morgonkaffet fortfarande svalnade. Mycket riktigt var det som vi misstänkt, furu tiljor.

 

Efter ett lite senare besök på öppna förskolan tar moster Anna en promenad med Melker och ger mig möjligheten att slänga ut resten av golvet. Anna och Jonas tittar förbi med trollet lagom till att jag är klar. Kusinen ska enligt plan anlända om fyra dagar och även om de uppskattar träningen med barnvagnskörning på halt underlag och cafébesök med en liten rackare, är ingen mer tacksam än jag för besväret.

 

Innan klockan slagit nio har två lager golv förpassats till Vanadisbergets återvinningsstation. Även den bit som tidigare golvläggare signerat samt lämnat uppmaningen till den som läser den att skämmas för att ha brutit upp deras fina ekparkett. Möjligen skulle jag skämmas om golvet var bra lagt, men istället skulle jag vilja rikta uppmaningen att skämmas tillbaka till den som författat meddelandet.

 

Noterat/Reflekterat

- Barnvakter av alla dess slag är ovärderligt.

 

- Kombinationen av renoverande och bloggande är inte helt förenligt eller är det månne bara tiden som inte räcker till.

 

- Smörpopcorn kunde jag, men tryffel. Vi som alltid haft en bit tryffel hemma i kylskåpsdörren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0