Semla

Melker borde ha sovit innan vi begav oss till förskolan, men då han trilskades, anlände vi osövda. Att ställa fram efterrätten parallellt med huvudrätten visade sig vara ännu ett av mina fatala misstag. Någon präst hade kokat jordgubbs och kivimarmelad och tagit med sig. Det var just denna, Guds gåva, på en smörgås som lockade sonen min mer än den glada laxen som lekte bland pasta och broccoli. När väl efterrätten var slut hade dock firren snart simmat klart.

 

Av någon anledning låg ett par ballonger kvar och skräpade från något kalas. Melker var mäkta nöjd när han fick tag på en och gick stolt runt och bet i knuten. Fick någon annan tag på den efter att Melker hittat någon annan leksak, för en stund, jagade han snabbt efter till dess att den åter blev i hans ägo. Just denna kärlek till ballongen bytas snabbt till förvåning när pang förvandlade ballongen till trasor. Tur var väl då att han redan hade en hammare i knäet som fick ta över leken.


 

Tröttheten blev påtaglig under sången då Melker för en gångs skull hellre satt i pappas knä än under skynket när vi frågande sjöng vem som kunde segla utan vind. Till tuppen Ture kom han dock på benen, men idag fick den lilla bongotrumman ersätta de annars så populära maracasäggen. Efter sången tackade grabbarna för sig och begav sig på gardinuppdrag. Melker han inte mer än luta huvudet bakåt innan han snusade gått i vagnen. På vägen hem stannar vi till hos faster, med förväntningar på en kopp men det visad sig att det även skulle bjudas på semla. Medan jag försåg min son med brödet bjöd faster snällt på grädden. Melker fick lite att fundera på när det serverades både russin, bröd och grädde på en och samma gång. Russinen var initialt populärast, men fasters påbjudningar tog efter ett tag över. Med en påse tidningar, överrenskommelse om att vi ses på fredag samt en förfrågan om barnvakt lämnar vi för hemmet. Tankarna på kvällens middag blåser förbi mig och väl innanför dörren får frysen förse familjen med middag. För en gångs skull äter Melker samma mat som oss, även om hans intresse är främst korven och ser makaronerna högst sekundära.

 

Morgon inleder vi dagen med ett besök på ett närbeläget dagis. Åtta ska hela familjen infinna sig invid Monica Zetterlunds park för att visa upp gossebarnet med förhoppning om att de ska ge oss en plats.

 

Noterat/Reflekterat

- pappaledigheten ger utrymme att köpa två olika alternativ eller en reserv av det jag tror mig behöva, då det finns tid och möjlighet att dagen efter returnera eventuellt överflöd.

 

- Stockholm är en liten storstad. Vita trottoarer och doften från eldad björkved möter oss på Brahegatan. Jag trivs i mitt underbara Stockholm.


Kommentarer
Postat av: Emma

Kul att ni kom förbi idag, nästa gång bjuder jag på lunch. Kram faster

2011-02-22 @ 22:31:29
URL: http://missdigi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0