På glid

Om jag under natten skulle ha tappat minnet, påminner ett par tunga ben om att något särskilt genomfördes igår. Jag är dock rädd för att det kommer att vara värre imorgon, då det brukar ta ett par dagar innan det slår till när man inte har tränat på länge. Trots en trött kropp och dåligt med sömn var inte natten så god som man kunnat tro. Melker sov sju till sju och behövde endast ombesörjning vid ett par-tre gånger, men tydligen fans det något annat som störde min skönhetssömn.

Det är som vanligt en glad liten Clason som sätter i sig sin gröt toppad med hallonsylt samt den obligatoriska hönökakan. Loket Leif har fått känna att han lever på morgonen och damen under oss har nog satt morgon kaffet i halsen både en och två gånger då Leif dunsat i golvet. Poäng fåtöljen som inhandlades till Melker för en tid sedan är mäkta populär hos den lilla mannen. Han klättrar upp och ner i den själv och sitter gärna ett tag och myser innan det är dags för nästa upptåg. Han stöter dock på patrull ibland då han backar ner under armstödet och därmed fastnar halvvägs. Ett falsett skrik gör pappa snabbt varse som får hjälpa grabben loss.

 

Vikingrännets hemsida låter rapportera att min officiella tid landade på strax under sex timmar och två minuter. Min gode svåger spöade mig med å de grövsta, trots att jag taktiskt lät honom passera starten tio sekunder före mig för att ha dessa till godo. En timme och fyrtio minuter efter i mål hade dock mina tio sekunder föga betydelse. Skåningen hade indikerat rikttider baserade på sin tidigare chefs resultat. Väl i mål konstaterar vi att denna var 30 minuter långsammare än elitens tider, så antingen är han en skrinnare av rang eller var hans tid från ett år vinde låg rätt och målet låg tidigare än i Alvik. Kombinationen av att tro att detta skulle rivas av på fyra timmar och mina tunga lår, skapade jobbiga tankar när jag stapplade mig förbi Sigtuna. Negativa tankar fyllde mitt huvud och funderingarna på att bryta började slå rot. Det är häftigt att befinna sig i dessa situationer och uppleva hur den mentala inställningen påverkar. Lite positivt tänkande och allt känns genast lättare.

 

Vinnarskalle har både för och nackdelar. Igår initialt mer nackdel, då jag otränad tror att jag ska kunna vinna loppet och att de åtta milen ska bli en baggis. Efter fyra mil kommer jag till insikt att åtta mil ändå är åtta mil och att det för egen del är en bedrift att komma i mål. Vinnarinstinkten övergår till tjurskallighet, jag biter i och tuffar likt Leif på i ytterligare fyra mil.

 

Blå himmel över Stockholm inbjuder till promenad i kylan och så fort Melker ätit mellanmål, sovit en stund packar vi ihop oss och beger oss ut.

 

Noterat/Reflekterat

- Till skillnad mot en annan uppskattar Melker reklamavbrotten mer än den vanliga sändningen. Så fort reklamen börjar och det spelas musik på tvn stannar leken och Melker dansar eller vaggar framför tvn.

 

- Vikingarännet har som ambition att bli en av världens största frilufsaktiviteter på is. Det är en bra och tydlig ambition, men de har lång väg kvar då det finns en hel del att önska kring arrangemanget.

 

- Krusenbergs herrgård, Alsike ka, Skokloster, Sigtuna m.m. det är vackert längs Mälarens strand.

 

- Att jag myntat, att åka Vikingarännet med stavar är som att simma Vansbrosimmet med flytväst, under lördagens middag, förbannade jag då denna senare startgrupp kontinuerligt svischade förbi mig.

 

- Bra jobbat TV4, att värva pappa Pärson som expert. Mysfarbrorn är otroligt kunnig och fullkomligt genial i rutan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0