Nöff, nöff

Låt oss hoppas att febern lämnar Melker i fred för en tid nu. Med ytterligare sömn, mat och vätska i kroppen värnade febern inte längre få plats. Jag har haft en glad skit att göra med idag, vilket jag är tacksam för, då jag själv känt mig trött på eftermiddagen.

 

Melker har börjat visa större intresse för böcker och även om vi fortfarande främst tittar uppskattar jag våra stunder med en son och en bok i knäet. Jag försöker gärna med Elsa Beskow och Hattstugan, fyller glatt ut med alla de utelämnade rimmen, men Melker visar inte en tillstymmelse till varken intresse eller stolthet över sin fars förmåga att dribbla med orden. Istället pekar vi mest och låter som djuren på bilderna. Stötte dock på patrull igår, kossan kunde jag liksom fåret, hästen, apan, tigern, sälen, lejonet, tuppen men giraff eller känguru? Jag fick utelämna dessa och bläddra vidare innan Melker han sätt fingret på kon med den långa halsen.

Köksmaskinen fick göra sitt jobb även idag, då en vetedeg knådades ihop. Kardemumma är den nya kanelen har jag hört, varför vi numera har två burkar av denna ädla krydda prydligt parkerade mellan herr Kummin och den tidigare dissade fröken Kanel. Nybakade bullar och ett glas mjölk är svårt att slå och Melker visade större stolthet över fars förmåga i köket än hans rimmande, även om han bara fick peka och inte smaka på pappas kaka.


Melker kom inte utanför dörren idag även om han nu blivit friskförklarad av far och mor. Jag fick i varje fall en promenad bort till ICA Vanadis. Hemma mötte Melker mig i dörren och la snabbt beslag på en avokado. Då hans gudfar lärt honom att denna går att äta med skalet på fick jag direkt ta den från hans mun och ersätta den mot en tetra grädde. Glatt spatserade han sedan runt i lägenheten med sitt byte under armen och stannade endast upp då pappa erbjöd ett fryst lingon att suga på. Efter ett dopp i baljan men innan vällingen och strax efter klockan slagit sex slocknade Melker på sin mors axel. Tidigare än tänkt och tidigare än vad tvättmaskinen i hans rum hade tänkt sluta snurra. Han mellanlandar därför på vår säng innan han vaknar av en hostning och vill ha välling. Efter att han fått denna har ingen hört ifrån honom och ingen önskar så heller göra innan klockan slår åtta imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0