Missär

Det var relativt lite folk på öppna igår. Melker känner sig som hemma och såväl fröknar som de flesta andra vet mycket väl vem den lilla pojken med hårsvallet är. Vi fann ett tält i ett av rummen igår och även om det var lite trångt lyckades både far och son klämma sig in. Han är dock lite rastlös den goda Melker och efter att i femton sekunder myst med pappa, blir jag ensam kvar i tältet innan jag lyckas baxa mig ut igen. Efter både lunch och mellanmål lämnar vi Östermalm, men tar tuppen Ture med oss hem. I varje fall i mitt huvud och han ska komma att stanna där till det sista jag minns innan jag sluter ögonen för natten. Tuppen Ture är en stor charmör. han får hönorna på glatt humör......

 

En trött Melker somnar i vagnen och förblir sovandes när pappa flyttar över honom till den tyska vagnen. Ögonen blir dock stora som apelsiner när han placeras i en av Bauhaus stora kundvagnar som rullas mellan hyllorna av powertools. En stor bandslip samt slippapper av olika storlek tar plats bredvid Melker varpå han orädd klättrar runt och gnager på kartongen. En list, lite färg och någon pensel senare checkar vi ut och beger oss tillbaka mot stan. Vid Pris Extra tar Melker plats i en ny vagn och även om det inte är lika spännande med frukt, mejerier och blöjor är åkturen i den gamla stationsbyggnaden ännu ett äventyr som fyller lilla Melkers liv. Pris Extra bjussar på bananer till alla barn, vilket uppskattas, då ärenden likt mina tenderar att skjuta på våra normala rutiner. Pappa som bara nallat lite banan av Melker och fått en smörgås till lunch har ett konstant knorr i magen och tänker därför logiskt när han stannar till vid lösgodiset för att köpa ett par karameller, att kunna stoppa i magen på vägen hem. När vi står där börjar plötslig Oscar Linnros, Från och med du spelas i högtalarna, varpå Melker börjar att dansa i kundvagnen. Dansar Melker, dansar jag och de som inte hade en bra dag tidigare fick garanterat sig det efter att de sett grabbarna Clasons show.

Melker gillar fröken Brännberg, så mycket att han inte vill avsluta torsdagen innan hon gått. Med en Vapiano inspirerad pasta och en semla i magen lämnar Agnes vid nio och Melker som är badad och klar i pyjamasen kommer först då till ro. En sen nattning gav för en gångs skull ett positivt resultat, då det är först tjugo minuter efter åtta som en glad Melker tar plats mellan far och mor. Emma och Melker äter frukost medan jag ger mig på att börja slipa sovrumsgolvet. Det tar längre tid än beräknat att bli av med färgstänk och gammalt spackel, från ett annars fint furugolv, än beräknat. Jag hinner med en tredjedel innan Emma klappar på min axel och gör mig uppmärksam på att hon snart måste gå. Dörrglipan på fyra centimeter som uppstått då vi brutit bort två lager golv, har givit fri passage för dammet att fylla vår lägenhet. Inte nog med att möblerna från sovrummet finns jämt spridda i resten av lägenheten finns det nu även ett lager damm.

Förhoppningen är att hinna slipa klart imorgon och i varje fall hinna grunda. Forntider gör att vi nog får ställa oss in på att leva i denna missär över helgen. Vi får tacka för att Melkers gudfar är en förstående man, som med kort varsel blir snuvad på soffan han räknat med att knoppa på. Det är tur att Rikard tenderar att besöka huvudstaden relativt ofta och vi därmed får chans att åtgärda vår dåliga gästfrihet.

 

När klockan slog tolv ringde Melkers mat och sovklocka. Lite vila innan lunch och sedan en tur ut i solen och kanske ett besök på Kulturhuset.

 

Noterat/Reflekterat

- Berghagen tolkar September och ur högtalarna kommer, -because I love you. samtidigt klappar jag min son över huvudet och ner över nacken. Jag får rysningar i kroppen, där jag sitter vi frukostbordet endast iförd ett par jeans, i en precis utvädrad lägenhet. Visst är det kallt men pirret har inget med den svala luften att göra.

 

- Tillfredställelsen när ett renoverings projekt är färdigt är stor, men när man fortfarande är i förarbetet är tillfredställelsen obefintlig.

 

- Plura tolkar Petter och jag blir tvungen att gå ut på nätet och se klippet och Petters reaktion, när Plura sjunger -Hej jag heter Plura. Mitt liv är som ditt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0