Humlan

Emma började lite senare idag, men var ändå först upp för att ta hand om prinsen som vaknat. Själv fick jag en extra timme i sängen innan jag möte upp mina älskade vid frukostbordet. Melker är på ett strålande humör och underhåller båda sina föräldrar sittandes i sin barnstol. Efter frukost förflyttar sig familjen in till golvet i Melkers rum för att avmaskera golvet intill listerna. Melker agerar hantlangare, men tenderar mest att sätta sig i vägen.

Lagom till att den sista skeden med mosad banan blandad med yoghurt försvunnit ner orkar Melker inte längre hålla huvudet upprätt. Det visar sig att det krävs dryga två timmar innan han ska vara på benen igen. Under den tiden hinner jag spackla en andra vända, äta lunch, ta en dusch samt uppdatera mig om vad som händer i världen utanför min.

Den långa sömnen spräcker planeringen och istället för att stressa till öppna förskolan sätter vi sikte på Humleträdgården och parkleken som erbjuds där. Gården är fylld med barn i västar som talar om vilken förskola de tillhör. Melker är i särklass yngst och finner stort nöje i att se de andra barnen som springer omkring och leker. Det är ett konstant leende på hans läppar när han får gå runt själv i sina kängor.



Efter ett tag kommer fem barn i sex års åldern fram och sätter sig på huk bredvid mig och Melker. Barnen är less på att besöka samma lekplats i fyra års tid, blir nyfikna på Melker och ställer en massa frågor. Rätt vad det är går Melker fram till var och en av dem och ger dem en kram. Melker tar rygg på flera av de stora barnen och visar inga täcken på rädsla.

Lite trippande runt på gården och gungande senare beger vi oss ner genom parken mot Kungliga biblioteket och Linné. Efter ett tag vill han inte gå mer, men inte heller sitta i vagnen, varpå han hamnar i pappas famn. Något kvarter senare är dock ögonlocken åter tunga och monsieur placeras i vagnen. Vi tar vägen om Hötorgshallen och torget  innan vi beger oss hem.

Grabbarna springer över lägenheten med damtrasa och vippa. Melker föredrar vippan framför trasan, men hade helst skött sprutandet av rengöringsmedlet. Inne i sovrummet hinner vi med lite bus på sängen och då jag drar upp skjortan dyker Melker ner för att göra prutt ljud. Han försöker sedan få upp mitt huvud att göra detsamma genom att dra mig i håret, men han får nöja sig med att jag gör ljud på hans mage och så håller vi på till dess att Melker tröttnar.



Till middag blir det Svennebanan crepes. Melker sitter på min arm medan jag steker pannkakor. Jag får ett pirr i kroppen och tårar i ögonen. Jag är inte direkt religiös, men någon måste finnas att tacka för det här. Att livet kan vara så enkelt, men samtidigt så underbart.

Noterat/Reflekterat
- Som pris i en danstävling i Vattholma skolans matsal, vann jag en gång en singel med Christer Sandelins Det hon vill ha. Vem hade trott att jag 20 år senare skulle stå med en son på armen, steka pankakor och tillsammans med Plura sjunga samma låt för min son.

- Så mycket bättre skivan har rullat i vår lägenhet idag. Melker verkar gilla Petters version av Lill-Babs En tuff brud i lyxförpackning. Förmodligen går tankarna till hans mor, vilket speglas med ett brett leende.


Kommentarer
Postat av: Moster U

Älskade Melkis! vad han är underbar, går fram och kramar de stora barnen! saknar er familjen, kram

2011-02-10 @ 07:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0