Hjärta

Om det var grabbarna Clasons rojalistiska hårsvall, vältalighet eller Clas Ohlsons policy förtäljer inte historien, men trasig såg har bytts mot ny. Melker hann somna innan vi skulle bege oss iväg och förblev vaken trots vagnens vaggande. Ännu en dos Alvedon innan vi gick iväg stärkte honom och han höll sig pigg under lunchen med farfar, hans blick tydde dock på att allt inte var helt hundra. När russinen sinat busade farfar och Melker lite innan vi skildes åt för denna gång.

Melker som är ny i stan tycks trivas bra i Gamla stan, inte minst kring slottet. Vi stannar till på slottsbacken och spanar ut mot Nordiska museet, Grand Hotell och Skeppsholmen, varpå jag försöker förklara för Melker vad som sker var. Högvakten bär blå basker för dagen och bjuder upp till dans med ett par vänster-, höger- och heltom. Han kunde besparat oss dansen då Ranelid förmodligen hade valsat bättre. Melker somnar när vi når Karl XII och får en välbehövlig vila i vagnen. Jag lever upp till lattefarsa begreppet genom ett stopp på Espresso House innan vi stannar till på Apoteket för att fylla på förrådet.

Väl hemma finner vi ett brev på hallmattan. Med Melker i famnen sprättat jag snabbt upp kuvert, men blir genast tvungen att sätta mig ner. Det jag trodde var ett tackkort visade sig vara ett kort från våra vänner som för en tid sedan förlorade sin lilla dotter. Jag lyckas inte hålla tårarna tillbaka varpå Melker kollar på mig med förundran. Mina tårar är främst inte av sorg, utan av rädsla. Rädsla att behöva uppleva det vidrigaste jag kan föreställa mig, att förlora pojken som jag har i mina armar. Det må vara, i sammanhanget en självisk känsla men jag kan inte rå för den. Givetvis känner jag även stor sorg med mina vänner och stöttar dem på de sätt som jag, da har berövats sitt barn och upplevt min rädsla.

Tillbaka i vår vardag gör vi en ny laddning pressgurka som serveras till kvällens Biff à la Lindström. Melker trillar ner i dalar när tröttheten kommer över honom och temperaturen stiger. Famnen är det enda sättet att trösta honom vilket gör saker som att göra biffar och hacka lök klart komplicerat. När Melker hämtat sig sitter han sedan snällt i barnstolen mitt i köket och kollar när pappa lagar mat.

Noterat/Reflekterat
- Att ta sig runt med barnvagn skapar sannerligen förståelse för de organisationer som verkar för rörelsehindrades framkomlighet.

- Jag tror att det var Leif G W Persson som vinkade över oss vid ett övergångsställe idag. Han var väldigt lik och hans vinkling hade samma mumlande uttryck.


Kommentarer
Postat av: Ulle

Hej lilla familjen! Hoppas Melkis vaknar frisk idag, jag saknar honom så jag spricker!! Så därför vill jag bara tacka för all blogginlägg johan, det känns som om han är lite närmre...

ha en fantastisk fredag

2011-02-04 @ 07:57:26
Postat av: Farfar Åke

Hej GrabbarnaClason,

Det var trevligt och träffa grabbarna i Gamla Stan.

Ni är välkomna tillbaka så ofta ni kan!

Trevlig helg önskar

Den äldre generationen av clasonsgrabbarna

2011-02-04 @ 14:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0